onsdag 20 juni 2012

Welcome Home Program 2012

"This project is not simply meant to invite adoptees living abroad to take part in pre-established Mother land Tour Program; this organization plans to help our visitors better understand Korean culture by allowing them to draw up plans and implement programs in connection with volunteers in Korea. In addition, the program seeks to help our visitors become more familiar with things Korean through closer exchanges with local volunteers."


Tyvärr är inte sidan uppdaterad sedan 2011 men jag gissar att vi kommer att ha ett liknande schema under vår resa. Programmet börjar 18 augusti och avslutas 26. Vi kommer att komma fram 14 augusti vilket ger oss lite tid att vänja oss vid tidsskillnaden och se oss omkring. Det är även innan eller efter programmets början det ges möjlighet att träffa fosterfamilj/biofamilj om man vill och det fungerar. Mer om det vid ett senare tillfälle.


SWS har ett 'gästhus' vilket jag antar funkar som ett vandrarhem, där vi får lov att bo gratis innan och efter programmet. Det används både av familjer som kommit till Seoul för att hämta adoptivbarn och av vuxna adopterade och deras familjer. Under själva programmet kommer vi att bo på detta hotellet.


Det är 20 stycken adopterade från hela världen som ska delta. Vi är 7 som kommer från Sverige. I Seoul kommer vi dels paras ihop med en student som ska vara våran volontär under programmet, dels kommer vi delas in i olika grupper som jag tror kommer att ha olika inriktningar efter intresse. Har inte hört så mycket om detta ännu så jag är lika nyfiken som er. I juli kommer de starta en facebookgrupp för alla som ska åka för lite cybermingel innan det är dags att träffas på riktigt.


Jag ser fram emot att bli tilldelad min volontär och hoppas att jag får chansen att öva min hangul ordentligt. Ska försöka plugga så mycket som möjligt innan resan.


Dagens K-pop blir en ganska ny låt från Wonder Girls. WG är stora även utanför Korea och har bla uppträtt som pausnummer i amerikanska So You Think You Can Dance (för övrigt den enda versionen av SYTYCD som räknas. Idag är det dags för ny säsong YAY!). De har skön stil och är inte överdrivet 'aegyo' som många andra tjejgrupper kan vara. Mer om aegyo senare. ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar