torsdag 2 augusti 2012

Riskaka

Tteok eller dduk är riskaka i Korea. Riskakor serveras på många olika sätt och kan vara både söta efterrätter, nyårssoppor eller het gatumat. De riskakor som serveras som mat än något fastare i konsistensen än de söta som serveras som kaka eller dessert och det är alltså inte alls likt de riskakor vi är vana vid.

Riskakor äts i hela asien. I Japan kallas det mochi så har du ätit det har du ätit vad jag menar med riskaka. Riskakorna tillverkas av sött rismjöl (klibbigt, det som på engelska kallas glutinous rice, osäker på svensk översättning, kommentera gärna om du vet korrekt namn!). De kan köpas färska eller frysta och man kan också göra sina egna.

Riskakor har en mycket speciell konsistens som man som västerlänning kan behöva vänja sig in på. Riskakor som äts som mat är mycket tuggiga och täta i konsistensen. De lägger sig som en sten i magen och man blir fort mätt. De riskakor som är sötade är mjukare och klibbigare i konsistensen. Faktum är att det i Asien varje år rapporteras dödsfall där människor ätit riskakor och kvävts till döds.

Första gången jag åt söt riskaka höll jag på att kräkas. Jag tog ett alldeles för stort bett och det bara växte i munnen och gick inte att svälja eftersom det var så segt och klibbigt. Jag är dock inte den som ger upp i första taget och nu har jag lärt mig hur man gör. Jag tar små, små bett och då är det inga problem att tugga och svälja.

I soppor äts ofta riskakor som är skurna diagonalt till ovala slantar. En av de allra populäraste maträtterna i Korea är Tteokbokki. Tteokbokki äts hemma men är även vanlig gatumat. Det är avlånga riskakor i stark sås på gochujang. Det finns även en superstark variant som heter bul tteokbokki, bul betyder eld. Här är min variant på tteokbokki hemma. Jag köpte frusna riskakor i den koreanska affären.




Söta riskakor kan vara fyllda med ex söt rödbönpasta eller rullade i olika smaksättningar som ex rostad svart sesam eller rostade krossade sojabönor.





BoA är en förkortning på Beat of Angel. Hon debuterade redan 2000 och kallas ofta för Queen of K-pop. Nu är hon tillbaka men en ny låt som heter Only One.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad köper du ditt söta/glutinösa rismjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den koreanska affären på Luntmakargatan. Observera att bloggen flyttat till wordpress om du vill fortsätta titta in.

      Radera