onsdag 11 juli 2012

Hangul 101 del 2

Om man vill lära sig hangul finns det många olika vägar att gå. På nätet finns det massor av kurser och forum. Vissa kan du följa gratis, andra kostar en slant. Jag föredrar mer traditionella sätt och har gott om tid att läsa eftersom jag pendlar tre timmar om dagen. På Stockhoms Universitet har de en grundkurs i koreanska på halvfart kvällstid. Den hade jag gärna gått om jag hade haft tid. Annars kan man kolla med sitt lokala folkuniversitet men det verkar finnas mycket få koreanska kurser.

Jag har två olika läroböcker, den första är Integrated Korean (ISBN: 9780824834401). Det är även den som är kursboken vid universitetet. Den var svår att komma igång med, man märker att den är utformad med tanke på att man ska ha en lärare som undervisar. Jag tycker att man behöver ha lite grundkunskaper för att börja med den här boken om man ska lära sig själv. Det finns även en fortsättningsbok och två övningshäften till respektive bok.
Den andra boken heter Complete Korean (ISBN10: 007173757X ). Den består av en bok och två cd-skivor. Den här boken är betydligt lättare att komma igång med om man är nybörjare. Den innehåller bra övningar och det är naturligtvis en jättefördel att man kan lyssna på skivorna när man inte har någon lärare som kan hjälpa till med uttal.





Böckerna kompletterar varandra bra och jag tycker att jag har lärt mig en del. Tyvärr går det kanske inte så fort som man skulle önska men det är bara att kämpa på.

Annars är mitt främsta tips att kolla mycket på koreanska dramer eller tvprogram. Man kan hitta de flesta populära dramer på mysoju.com. Jag har tyvärr inte att haft tid att se några men jag brukar kolla på olika tv-program istället. Det finns många olika på youtube. (Jag rekommenderar bla Exploration of the Human Body, Intimate Note och Strong Heart) Även om man kanske inte förstår mer än enstaka ord lär man sig språkmelodin när man lyssnar.

Exempelvis är svaret på många koreanska frågor exakt samma fras som frågan, bara med något annorlunda intonation.

Annyeonghaseyo?
Hej, hur mår du?
Annyeonghaseyo!
Hej, jag mår bra!

Chal chinaessoyo?
Hur har du haft det?
Chal chinaessoyo!
Jag har haft det bra.

Soju issoyo?
Finns det soju?
Soju issoyo.
Ja det finns soju.

Anledningen till att alla meningarna slutar med -yo är att verbet kommer sist och -yoändelsen innebär att vi är artiga. Jag vågar inte vara annat!

Här kommer ytterligare en k-popklassiker med nästan 34 miljoner views! Det är så här jag alltid kommer att tänka mig SHINee även om stackars Minho har hockeyfrilla. Denna låten innehåller också engrish av högsta klass. Något är fantastiskt elastiskt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar